TickerTape-Parade 2023
18.05.2023 - 31.10.2023
Nienke Baeckelandt, Stien Bekaert, Maria Blondeel, Evelien Boden, Anna Burvenich, Frank JMA Castelyns, Karolien Chromiak, Nannick JF De Coster, Luc Deleu / T.O.P. office, Fleur De Roeck, Niel de Vries, Kristel Giselle Dewulf, Maarten Enghien, Krystel Geerts, Tab Goh, Laura Leonidovna Skvirskaya, William Ludwig Lutgens, Carlos Navarrete, Hilde Nijs, Imge Özbilge, Ria Pacquée, Douglas Park, Constant Aline, Ellen Pil, Mikes Poppe, Lieven Segers, Tania Simonca, Jelle Spruyt, studio schscht, Joris Strouken, Mark Swysen, Nele Tas, Tijdelijk Informatie Centrum (T.I.C.), Lotte van den Audenaeren, Henriette von Muenchhausen, Aäron Willem, Rocky Witzenstein, Shanglie Zhou
EN Following our previous “Ticker Tape”-project, NICC has invited artists to reflect on the socio-political hazard they have to navigate these days, and to vocalize their thoughts (in any way that feels comfortable) for the public to read.
In 2021, Cel Crabeels (former board member NICC) introduced the ticker tape as a means of exploring other networks, methods, channels, and visual strategies to connect art and artists with the public. This year we want to further explore this unconventional yet interesting medium. The Ticker-Tape Parade first appeared during Antwerp Art Weekend (in De Studio en Albert Heijn Groenplaats), and later travels on to Radio Guido in Anderlecht and later during Platforms Project in Athens. In doing so, we hope to transform the ticker tape machine — which was originally used to transfer text remotely to a printing device — into an autonomous artistic medium to help connect with a diverse public.
For 25 years, NICC has fought to better the socio-economical position of visual artists in Belgium. By raising awareness, opening up dialogues, and actively promoting young artists, this artist-run organization tackles the framework within which the artistic practice takes place to change it for the better.
We are very excited about this year’s edition!
Supported by Flemish Government.
NL In opvolging van ons vorige “Ticker Tape”-project heeft NICC een brede groep kunstenaars uitgenodigd om na te denken over de sociaal-politieke uitdagingen waar ze tegenwoordig mee kampen en om hun gedachten (op een manier die comfortabel voelt) aan het publiek te laten lezen.
In 2021 introduceerde Cel Crabeels (voormalig bestuurslid NICC) de ticker tape als een middel om andere netwerken, methoden, kanalen en visuele strategieën te verkennen om kunst en kunstenaars met het publiek te verbinden. Dit jaar willen we dit onconventionele maar interessante medium verder verkennen. De TickerTape-Parade verscheen voor het eerst dit jaar tijdens Antwerp Art Weekend (in De Studio en Albert Heijn Groenplaats), en reist later door naar Radio Guido in Anderlecht en daarna naar Platforms Project in Athene. Op deze manier hopen we de ticker-tape machine – die oorspronkelijk werd gebruikt om tekst op afstand over te brengen naar een printapparaat – te transformeren tot een autonoom artistiek medium om een divers publiek aan te spreken.
Al 25 jaar vecht het NICC voor een betere socio-economische positie van beeldende kunstenaars in België. Door bewustwording te creëren, dialogen aan te gaan en jonge kunstenaars actief te promoten, pakt deze door kunstenaars gerunde organisatie het kader waarbinnen de artistieke praktijk plaatsvindt aan om het ten goede te veranderen.
We zijn erg enthousiast over deze editie!
Met de steun van Vlaamse Overheid.