Antwerps stadsbestuur verwijdert hedendaagse foto’s van fotograaf Mous Lamrabat uit Arenberg
Beschrijving van de situatie
In april werd het besluit genomen om vier foto’s van fotograaf Mous Lamrabat uit de Arenbergschouwburg te verwijderen, om terug plaats te maken voor portretten van vier historische Antwerpse figuren. De beslissing werd doorgedrukt vanuit het Antwerpse stadsbestuur zonder enige aandacht voor de autonomie van het schouwburgbestuur zelf. Luk Lemmens was de drijvende kracht achter dit offensief dat het “cancelen” van de geschiedenis zou tegen moeten gaan.
Het NICC heeft de volgende open brief aan de heer Lemmens geschreven om haar bezorgdheid te uiten omtrent deze situatie. Voel je vrij de brief te kopiëren en te delen; en zelfs naar Luk Lemmens zelf te sturen:
Open brief aan Luk Lemmens
Beste mijnheer Lemmens,
Ik stuur u deze brief als bezorgde burger naar aanleiding van de beslissing om de vier foto’s van Mous Lamrabat uit de trappenhal van de Arenbergschouwburg te verwijderen.
Mijn doel is niet zozeer in te gaan op dit specifieke voorval, maar om even stil te staan bij een uitspraak die u heeft gedaan omtrent de “woke cultuur”, waar u zo negatief tegenover staat. Immers, toen ik las dat u angst had dat er met het introduceren van de portretten van Lamrabat de Antwerpse geschiedenis “gecanceled” zou worden, realiseerde ik mij dat u met dit tegenoffensief allicht de verkeerde “vijand” geviseerd hebt.
Het is inderdaad allerminst de bedoeling dat wij bepaalde episoden uit ons verleden gaan uitwissen of ronduit vervangen. Net zoals niet al het nieuwe goed is, is niet al het oude slecht. Maar net zoals niet al het slechte verdrongen moet worden, moet ook niet al het goede tot in de eeuwigheid de hemel in geprezen worden.
We leven in een steeds diverser wordende samenleving die, naar mijn mening, baat zou hebben bij wat afwisseling. Het is moeilijk een balans te vinden tussen het prijzen van grote historische figuren (die een gevoel van eenheid en patriottisme kunnen versterken) en het plaatsmaken voor andere verhaallijnen (die wellicht beter aansluiten bij onze huidige situatie in België). Voorstanders van de ene strategie zullen bij elke tegenreactie uitroepen dat er geen plaats meer is voor het verleden; voorstanders van de andere zullen uitroepen dat er nooit verandering komt. Het is een ingewikkelde situatie die baat heeft bij een diplomatieke en open aanpak. Het probleem met de beslissing van de stad Antwerpen om Lamrabats foto’s te verwijderen ligt dan ook exact daar: het was een vorm van machtsmisbruik die de leiding van Arenberg buiten spel en voor schut zette.
Eerlijke dialoog vertrekt nooit vanuit een machtspositie.