close

NICC Membership

NICC is a social and artistic organisation founded by professional visual artists in order to advocate their rights. NICC functions as a mediator between the artists and the government, art organisations and other actors in the cultural field. By becoming a member you help give a voice to artists.

Membership costs only 12 euros. Transfer this amount to BE79 7350 4576 9133 with the message 'membership 2019'.

On showing your membership card you receive a variety of advantages and discounts at museums, shops and on subscriptions to <H>Art Magazine. Your card is valid for one year.

NICC develops an artistic and social program of artists talks, exhibitions and debates. By sending your contact details to NICC you will be invited to all projects and events.

Fill in the form below to become a member.

Become a NICC member.

First name

Last name

Address

Email

Subscribe to the newsletter.

Spam protection

Type the text above in the box below:

close

Subscribe to our mailing list

Stay up to date with the NICC newsletter.





Philippe Van Snick

Opening vrijdag 17 05 2019 - 20h

Ondanks het simpele maar consistente gebruik van kleur, vorm, materiaal en concept, kan elk werk van Philippe Van Snick gezien worden als een unieke getuigenis van zijn tijd. Zijn oeuvre lijkt aangedreven te worden door een visionaire kracht, die zijn continue relevantie verklaart in de hedendaagse samenleving.

 

Een uittreksel uit het interview van Hilde Van Canneyt met Philippe, 2013

HVC: In 2009 heb je de film ‘Percept  Affect et Concept’, 2009 gemaakt. Ik moet zeggen dat ik de film niet ken. Wil je daar iets over kwijt? Wat trok je aan in een film maken? Of wat is het verschil met het creëren van geschilderd werk?

PVS: Het is een soort collagefilm, zeer eenvoudig gemaakt in opdracht van Sint-Lukas Hogeschool, Brussel. Zij hadden een colloquium over ‘de plaats van de kunst’.  Ik verkoos  een visueel essay te maken met allerlei videobeelden, foto’s uit het archief  samen met nieuwe beelden en gefilmde teksten.

 

HVC: Wat wou je ermee losweken bij het kijkende publiek? 

PVS: Ik wou tonen hoe je als kunstenaar denkt en kijkt naar de dingen binnen je leefomgeving. Het is een beeldessay over wat voorafgaat aan het maken van een kunstwerk. 

 

HVC: Vind je het een spijtige zaak dat mensen dat niet zien.

PVS: Inderdaad. Hoe beweeg je in de wereld en in je omgeving? Ik zat ook met de idee dat veel kunstenaars ver buiten hun omgeving gaan om een beeld te maken van de realiteit, maar de realiteit zit ook hier. Het zal misschien niet zo dramatisch of exotisch zijn. Mijn werkwijze bestaat uit  hoe je de intensiteit weergeeft in je eigen omgeving. De beelden uit het fotoboek  ‘Undisclosed Recipients’ (3) uit 2006 tonen dat. 

 

Philippe Van Snick (1946, BE) woont en werkt in Brussel (BE). Zijn werk maakt onder andere deel uit van de museale collecties van MoMA, New York (US), Mu.ZEE, Ostend (BE), M HKA, Antwerp (BE), S.M.A.K., Ghent (BE), en verschillende private collecties in Europa, de VS en Latijns-Amerika. Plaatsen waar hij solotentoonstellingen kreeg zijn onder andere: Museum of Modern Art Rio de Janeiro (BR), De Hallen Haarlem (NL), Grazer Kunstverein (AU), Museum M Leuven (BE), S.M.A.K., Ghent (BE), Galerie Tatjana Pieters, Ghent (BE), BOZAR, Brussels (BE), Art Gallery of York University, Toronto (CA) Nuno Centeno, Porto (PT), Arcade, London (UK). Enkele recente groepstentoonstellingen zijn: The Corner Show, cur. Wouter Davidts, Phillip Metten & Mihnea Mircan, Extra City, Antwerp (BE); Conversation Piece, Mu.ZEE, Ostend (BE); Re: Painted, Schilderijen uit de collectie, S.M.A.K., Ghent (BE); Philippe Van Snick & June Crespo, P!, New York (USA); Esta puerto pide clavo, cur. RIVET ( Sarah Demeuse & Manuela Moscoso), Galerie Tatjana Pieters, Ghent (BE); 1979 A Momentum to Radical Instants, cur. Carles Guerra, La Virreina, Barcelona (ES).